fredag 18 maj 2012

Nanaimo Bars






Nanaimo bars är ett mellanting mellan kaka och konfekt, från början kommer receptet från en kvinna som bodde
i Nanaimo British Columbia. De är omåttligt populära i hela Kanada, och farligt goda, smakade dom när jag hälsade på min dotter i Whistler. 




Botten lagret
100 gr smör
1/2 dl socker
5 msk kakao
1 ägg uppvispat
1 tsk vaniljsocker
2,5 dl krossade digestive kex
2 dl kokos
1 dl hackade mandlar

Mellersta lagret
100 gr smör
3 msk grädde eller mjölk
2 msk vaniljsåspulver
3 dl florsocker ( tycker det räcker med 2 1/2 dl, beror på hur söta du vill ha dem)

Översta lagret
1,2 hg mörk blockchoklad eller ljus. (Jag använde ljus blockchoklad.)
2 msk smör eller kokosfett. 

Smält smöret med florsockret och vaniljsockret. Tillsätt det uppvispade ägget och låt det hela sjuda tills det tjocknar.Ta av från värmen, rör i kexsmulorna, kokosen och de hackade mandlarna. Smulblandningen ska tryckas fast i en fyrkantig smord form ca 20x20 cm ( jag hade bakplåtspapper i formen, smord).
Vispa smör, grädde, vaniljsåspulver och florsocker mjukt och krämigt. Bred över det på understa lagret och ställ kakan i kylskåp en stund..
Smält chokladen och fettet i en kastrull över vattenbad på låg värme. När chokladen svalnat något men är fortfarande flytande breder man den över kakan. Låt stå i kylskåp i tim. Skär sedan kakan i små bitar. För detta är ett mycket sött bakverk.
Mums!


3 kommentarer:

  1. Ser verkligen ut som lyxiga godbitar!

    SvaraRadera
  2. De är helt underbara, men jag undrar om någon har förslag på en variant utan mandlar (och nötter)?

    SvaraRadera